dimarts, de març 06, 2007

Bunyols de Quaresma (Bunyols de Vent)

Per quaresma... bunyols!!!!



Els bunyols de quaresma m’agraden de totes les maneres: sols, farcits de nata, de crema o de xocolata, amb una tassa de te per berenar o amb cafè amb llet per esmorzar... mmmm! Són boníssims!

A més, la recepta és molt senzilla: es fan amb la pasta choux, la mateixa dels profiterols, però enlloc de coure’s al forn es fregeixen amb oli. L’única dificultat d’aquesta pasta és aconseguir el punt just d’espessor, ja que això depèn dels ous i com que cada ou és d’una mida diferent... costa dir la quantitat exacta d’ous que es necessitaran. La millor opció és utilitzar uns ous de mida mitjana i anar-los afegint d’un a un: així ens assegurem que la pasta no ens quedi massa líquida.

Aquests bunyols els he fet avui pel sopar setmanal a casa els pares, ja que a ells també els encanten ;-) A més a més, avui estreno tapete de l'àvia Anna, que com que a vegades en poso a les fotos, me n'ha fet un d'especial... Moltes gràcies!

Aquí teniu la recepta:

Ingredients: (per uns 30 bunyols)
  • 125ml de llet
  • 75g de farina
  • 60g de mantega
  • 3 ous
  • sal
  • anís sec
  • sucre

Preparació:

Posar la llet i la mantega en un cassó al foc, amb un pessic de sal. Quan la llet bulli i tota la mantega s'hagi fos, afegir d'un sol cop tota la farina tamisada i deixar coure, sense parar de remenar, fins que aquesta massa es separi de les parets del cassó. Fora del foc afegir un ou i remenar fins que quedi homogeni. Així, fins a afegir-hi els tres ous. Fregir petites porcions de la pasta en oli calent. Quan estiguin, encara calents, mullar-los amb una mica d'anís sec i arrebossar-los amb sucre.

Bon profit!

65 comentaris:

Carles Vilà i Camps ha dit...

Hola Gemma,

Unes petites "cosetes", si em permets ...

Una puramenten etimològica: a l'Empordà en diem "brunyols" amb R, de maraca registrada ;-).

Una altra de correctora: "tapete" deu tenir la seva paraula en català, i segons veig a les fotos, d'això jo en diria "ganxet".

I una darrera cosa, la més culinària: la meva mare ha fregit sempre els brunyols amb oli d'oliva i, encara que és més car, no tenen punt de comparació fregits amb altres olis, no queden tant empepats, ... ho recomano!

Gemma ha dit...

Carles, estàs molt criticón! (això tampoc deu ser correcte en català...)
Ja sé que tapete no és correcte, però els tapetes de l'àvia Anna sempre han estat i sempre seguiran sent TAPETES :-))))
Amb els olis dels fregits, no m'hi fico. Cadascú que triï el que li agradi més... Per tal que els bunyols no quedin oliosos, el secret està en no escatimar l'oli de fregir...

Anònim ha dit...

Nenaaaa!! Bons bons! Acabo de fer-los per berenar, mare meva! Un altre dia els omplo amb crema pastissera! Un petó desde Terrassa!

Carles Vilà i Camps ha dit...

Pot ser se m'ha mal interpretat. Només volia fer un xic de crítica constructiva, en cap cas entrar en cap discussió.

D'acord amb el que dius de l'oli. Amb la llengua només volia marcar un xic de consciència, encara que tu veig que ho ets prou, molt diria.

Obro un altre tema: t'has proposat mai obrir una pastisseria?? ;-)

Salut!!

Anònim ha dit...

Així m'agrada!. La tradició és la tradició i bunyols per Quaresma!

Els puc fer d'un dia per l'altre?.
Els voldria portar a la feina, tinc unes companyes molt llamineres i encara que no n'he fet mai, voldria provar la teva recepta. A veure quin és el resultat!

Marta

Gemma ha dit...

Carles, ja t'havia interpretat bé ;-) I això d'obrir una pastisseria... uf! Només sóc una aficionada d'estar per casa!!

Míriam, farcits de crema queden molt millor!

Marta, ja et vaig dir que els bunyols queien segur! Els pots fer el dia abans i seran igual de bons, aquests no s'assequen com els de les pastisseries ;-)

MaryLou ha dit...

Els bunyols fan una pinta estupenda.
El que deuen engreixar!!!!.

Tapete en català = tapet/estoreta/catifeta.

M'encanta tot el que fas.

Un petó

Pietro ha dit...

Carai Gemma, el teu blog si que està currat de veritat, a més requereix doble curro: escriure el post, però abans haver fet les postres també! . M'estava mirant això de l'slide show que has posat. Està molt bé però al cap de 10 fotos he hagut de parar perquè em venia massa salivera!

Gemma ha dit...

Marylou, sí que engreixen, per això els he fet petits ;-)

Pietro, més currat és anar fins a Os de Balaguer a encadenar un 6b+ a vista per poder fer una piada la blog!! :-))))

Landayo ha dit...

Hola Gemma, fa dies que llegeixo el teu blog i em te alucinada!!Ostres quina pinta més bona té tot!!

Avui,al llegir la recepta dels bunyols m'ha sorprés que fessis els bunyols amb llet; ma mare quan en fa, sempre els fa amb aigua,quina diferencia hi ha?

Gràcies i felicitats xl teu blog i ja t'aniré explicant...

Gemma ha dit...

Hola Landayo!
Les postres tradicionals ja tenen això: cada casa té la seva recepta particular. Jo he vist receptes de bunyols amb només aigua, només llet o, fins i tot, mig i mig!
La meva opinió és que amb la llet queden més gustosos, però no queden tan buits per dins. Si els vols farcir, jo faria mig i mig (per exemple, per fer uns profiterols jo faig mig de cada). Quan es cou el bunyol, l'aigua s'evapora i com que no es pot escapar, infla tot el bunyol.
Espero haver-te ajudat!

Anònim ha dit...

Hola!

He fet bunyols segons la teva recepta 4 vegades. Les tres primeres, la massa em va quedar molt líquida. Aquesta tarda n'he tornat a fer i he utilitzat farina de força en lloc de la farina normal del súper, i han quedat fantàstics: rodonets, buits, infladets... Mmmmm, boníssims!
No sé si ha estat per la farina o perquè he tingut uns bons ajudants: el Xavi i el meu pare.
:-))

Moltes gràcies pel bloc. Sóc una addicta que el miro cada dia.

Marta.

Gemma ha dit...

Hola Marta! M'alegro que al final t'hagin quedat bé :-) No crec que sigui a causa de la farina, més aviat depèn de la mida dels ous. Per això s'han d'agefir d'un a un: quan veus que ja té la consistència adequada no n'afegeixes més (de vegades de l'últim ou només n'afegeixo la meitat). Però un cop li prens la mida, ja et quedarà bé sempre.
I segur que els ajudants hi han ajudat! ;-)

Landayo ha dit...

Hola Gemma, has vist el programa "Cuines" de TV3 d'avui?? Han fet els bunyols!!! mig i mig d'aigua i llet!!!segons el cuiner es fa xk quedin mes doradets!! no se... a veure si aquests dies m'animo i els faig!!

Ahh!!! i felicitats xl blog, es que no m'enrecordo si ja t'ho havia dit :-)

Landayo ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Anònim ha dit...

Hola Gemma,
Cercant una recepta de bunyols he arribat al teu Blog. M'ha semblat interessant i espero que d'aquí a poc comencis amb les receptes d'aperitius, entrants i menjars, sobretots els de l'àvia.

He fet la recepta dels bunyols i em sembla que han quedat bé. L'únic és que s'assemblen força a bunyols de vent envers de l'Empordà.

Disculpa la meva ignorància però és que jo cercava receptes de bunyols de l'Empordà i em sembla que la teva no ho és, per aquest motiu t'agrairia si ho poguessis especificar car em sembla que potser hi haurà algú altre que pot caure en el mateix error que jo.

M'agradaria passar-te alguna recepta dels menjars que fem a casa. Evidentment copiats d'altres receptes però que queden força bé.

Rep una salutació.
Toni

Gemma ha dit...

Hola Toni,
Certament, aquests bunyols no són bunyols de l'Empordà, són bunyols de vent. A Sabadell, els bunyols típics de quaresma són aquests, els bunyols de vent.
Suposo que a altres llocs seran uns altres... Potser sí que afegiré un aclariment al títol de la recepta, moltes gràcies!

Estaria encantada que em passessis receptes típiques de casa teva, m'encanten les receptes tradicionals ;-)

Anònim ha dit...

Hola Gemma,

Doncs els bunyols (de vent) varen tenir èxit.
Com et deia, a casa sempre els hem fet de l'Empordà i els de vent no ens acaben de fer el pes, però prenent la teva idea de farcir-los, doncs els hi vaig afegir nata i varen agradar molt, fins al punt que ara n'estic fent més pels postres d'aquest migdia.

Salut i bona pàsqua.
Toni

Anònim ha dit...

Hola Gemma!

Ja veus que m'he tornat fan del teu blog!! Ahir vaig fer bunyols. Com que queria que quedessin amb molt de vent vaig fer 50% de llet i 50% d'aigua. Però no em varen quedar rodons. Com sempre unes consultes:
Com tires la massa a l'oli? Amb una manega pastissera?
L'anís es del tipus "Del mono"?

Jo ho vaig tirar a l'olia amb una cullera i m'han quedat plans. P
erò molt bons de sabor! :9

Tsukilina

Gemma ha dit...

Hola Tsukilina,
Jo ho faig amb una màniga (si poses la boca arrissada queden macos i tot) i trec la massa sobre una cullera mullada en oli. Quan n'hi ha la quantitat que vull, la deixo caure a la paella i no s'enganxa a la cullera gràcies a l'oli. No sé si m'he explicat bé...
La textura era bona? Vull dir que potser era massa líquida.
L'anís és del mono :)

Anònim ha dit...

OSTRES! Molt bo el truc de la cullera! La masa va quedar bona de gust i consistència.

A veure si aquest cap de setmana m'animo hi ho torno a fer!

Tsukilina!

Anònim ha dit...

Hola Gemma,

Avui he entrat per perimera vegada a la teva web buscant receptes de cuina i quina sort he tingut! He quedat bocabadada amb tot el que hi ha!

Volia fer Bunyols de Quaresma i he fet servir la teva recepta. NO hi he posat anís perquè no en tenia. No obstant, crec que m'ha quedat prou bons; però la massa de dins sembla que està un pèl crua (tot i que de fora són ben rossos). Tens idea de què m'ha pogut passar? És normal?

Gràcies pels teus consells

Susanna

Gemma ha dit...

Hola Susanna, benvinguda al blog!
Potser tenies l'oli massa calent, s'han daurat molt ràpid i t'han quedat crus per dins... Pots tornar a provar-ho amb l'oli no tan calent? Se t'han inflat bé per dins?

Anònim ha dit...

Hola Gemma, la veritat és que estic encatada. Crec que m'han sortit millor del que em pensava ja que els he dut a la feina i han agradat molt.
Els primers potser sí que els vaig fer amb l'oli una mica massa fort però tots es van inflar molt bé.
He estat donant un cop d'ull a moltes de les teves receptes i no ser quina serà la següent. M'agraden totes!!!!!

Susanna.

Anònim ha dit...

Hola Gemma,
tot i el mal temps sempre les vacances van bé, però aquest no es el tema del meu comentari.

Umsssssss, bunyols de vent, o quaresma, Gemma “bonísimos” (no se si se escriu així en català), lo dic desprès de veurà el domini del català que tenen els visitant del teu blog. El problema que amb els he manxat de una vegada, sense parar, ....................... bé, si aquest es el problema, crec que el meu mes pes lo permet. Si he deixes fer-te un comentari, el únic problema amb la recepta, al menys per un inexpert com jo, es que trobava a faltar una petita explicació de com hauria de haver quedat la pasta. Tot i això, tal com dius, si seguessis les instruccions i no dubtes de la textura final, el resultat increïble, umsssssssss............... com me agradant el bunyols, demà 30 mes

Per cert el blog me ha agradat molt, les fotos son teves?

Gemma ha dit...

Oscar, m'alegro que per fi t'hagis decidit a fer una visita al blog :)
Tens un català molt bo, pots estar tranquil!
La textura de la pasta és difícil d'explicar en paraules... quan ho has vist un cop després ja sempre li trobes el punt.
I pel què fa a menjar-s'ho tot de cop... Ets un exagerat, et faran mal! ;)

Anònim ha dit...

Hola. Es la primera vegada que he vist aquesta pàgina. Faré els bunyols, en ami m'agraden molt. Ara bé, si el poso sobre la taula, els posaré, sobre un tapet, cobretaula o sobretaula, no sobre una estoreta o catifeta, al menys que no estigui en una jaima seient per terra...

Marta ha dit...

Hola, em dic Marta i sóc del Pallars Sobirà. Aquest any he dedicit fer bunyols de quaresma i m'han quedat fatal. He mig seguit una recepta televisiva (6 ous, llet, oli de girasol, ratlladura de llimona...) la qüestió és que m'han quedat crus de dins i molt daurats de fora. Oli massa calent? no he aconseguit la textura adequada amb la quantitat d'ous? en fi què m'aconselleu? amb la il·lusió que em feve...

Anònim ha dit...

Una pregunta:
Amb quin oli fregeixes?

Anònim ha dit...

Una pregunta:
Amb quin oli fregeixes?

Gemma ha dit...

Marta del Pallars, segurament tenires l'oli massa calent. I per fregir-los, necessites molt oli, els bunyols han de poder "surar" a l'oli i girar-se tot sols un cop estan cuits d'una banda.

Anònim, l'oli de fregir bunyols va a gustos... L'oli d'oliva dóna molt gust, dependrà de tu de si ja ho vols així o prefereixes un gust més neutre... Sobretot si vols que es noti el gust d'anís i els vols farcir amb crema o nata :)

joana ha dit...

Hola Gemma!! molt molt i molt agraïda a totes les teves receptes! el meu home està encantat!jejjejej!
Els bunyols m'han sortit boníssims!!!!!!!!!!! Tothom que els ha tastat m'han dit que són més bons que els de pastisseria!jejejej!
gràcies per fer tot tan senzill!

Anònim ha dit...

Només 75 gr de farina???

Gemma ha dit...

Sí, sí! només 75g de farina, seguríssim ;)
Són bunyols de vent, d'aquells que queden buits per dins, no són bunyols de l'Empordà, eh?

Marcel ha dit...

Hola Gemma, després de la conversa que hem tingut avui a peu de màquina (ja m´entens) posaré fil a l´agulla estrenant-me amb els bunyols de quaresma i el brownie. Potser sóc una mica agosarat, però bé, ja et diré com m´han sortit. Ah, i felicitats pel blog...Quina feinada contestar a tothom!!!

Gemma ha dit...

Hola Marcel, m'alegro molt del teu comentari, ja veig que ets un home de paraula :)
No ets gens agosarat, estic segura que tan els bunyols com el brownie et quedaran boníssims!
Ja m'ho explicaràs al gimnàs, je je je...

Anònim ha dit...

hola gemma. soc la mireia.
l'altre dia em van agafar ganes de fer bunyols de quaresma i mira per on, he arribat fins aqui.
voldria saber si la pasta es pot fe un dia x l'altre, i al següent dia fregir-los. esque dama em farà mandra fer-los, ja que haig d'acabar la mona que he preparat per l'hora de dina.
i un altre dubte, els bunyols es poden fregir a la fregidora? a quina temperatura? i si no posas anis, pasa alguna cosa?

graciess gemma.

Gemma ha dit...

Hola Mireia, crec que pots fer la pasta d'un dia per l'altre, no passarà res. Tot i que fer-la és un moment, ja ho veuràs ;)
Pel tema de la fregidora no et puc ajudar gaire, jo no en tinc... però crec que sí que els pots fergeir a la fregidora, de fet quan els fas amb paella necessites posar molta quantitat d'oli. Per la temperatura, no sabia que podies posar temperatura a l'oli amb la fregidora, en això no et puc ajudar.

Anònim ha dit...

gracies gemma.
i el tema de l'anis? es imprecindible?
gracies.

Gemma ha dit...

Mireia, si no poses anís no passa res. Tens matafaluga? també hi queda bé i així no cal que posis el licor.
Per cert, si vas fer la massa ahir, treu-la de la nevera per tal que agafi temperatura ambient abans de fregir els bunyols, eh?

Anònim ha dit...

Hola, la farina "tamisada" què vol dir?

Anònim ha dit...

Hola Gemma!
He fet els bunyols a la família i a tothom li han encantat.
Tot i això els hem trobat una mica crus de dintre, i m'han quedat molt més daurats que a la teva foto.
Potser és perquè vaig fer la massa ahir al matí i els he fregit avui a la tarda...
Gràcies.

Anònim ha dit...

Hola Gemma!

Ja fa gaire be 3 anys que vas publicar la recepta i es viva com el 1er dia. He anat a parar a la teva pagina de casualitat i ja et tinc a "favoritos".
Tot just fa 10' que acabo de fer el bunyols i mira que havia provat receptes, pero cap com aquesta. El truco de la maniga pastissera( jo no en tinc pero la he sustituit per una bossa dentrepans)es genial. SON EXQUISITS, els meus nens encara es llepan els dits.
Moltes gracies

Anna ha dit...

UFF!!! Quines ganes de fer-ne!!! Ara mateix m'hi poso :D Ja us explicaré

Anna ha dit...

Gemma!!!

Bonissims!!! la propera els farciré de crema :D

Gemma ha dit...

M'alegro molt que us vagi bé la recepta. Són fàcils de fer i surten molt bons, oi?
I a les pastisseries ens fan pagar uns preus.... mol tmillor fets a casa, je je je...

Anna ha dit...

Gemma, demà en tornaré a fer per als meus sogres.El que passa és que no se com fer que em quedin una miqueta més boniquets alhora de fregir-los.
Potser la massa era massa líquida, però jo diria que tenia la textura mes o menys adecuada.
Gràcies per l'ajuda i per les receptes que tens per aqui, un blog molt molt interessant

cristina ha dit...

Hola, el diumenge faig la festa d'aniversari de la meva filla, estic vivint a Mèxic, i la festa serà tot de menjars catalans, un video de catalunya, costums, cultura, etc...
Volia fer bunyols de vent i m'ha encantat la teva recepta, amb aigua no m'acabava de fer el pes.
Voldria saber quants en surten amb la recepta aproximadament, per la cantitat de convidats que tindré, seràn uns 50 o 60 convidats.
gracies

Gemma ha dit...

Cristina, a la recepta ja ho diu, per uns 30 bunyols ;)
Ja veuràs com amb aquesta recepta triomfaràs, je je je...

Anna ha dit...

I tant que trunfaràs!! Amb aquesta recepta queden bonissim!

Anònim ha dit...

Hola Gemma..
Hacia días que tenia ganas de hacer esta receta, pero la veía tan fácil, que pensaba que era imposible que saliera bien...en fin que hoy me he decidido...y he triunfado...han quedado excelentes..me daba miedo la textura, pero que va...buenísimos...muchas gracias...
han quedado todos tan maravillados que quieren que repita...y en freirlos con cuidado lleva su ratooooo..

tengo ganas de probar alguna otra receta de tu blog..cuando me anime de nuevo, ya te cuento. Fins aviat, gràcies i fantastic blog.

cristina

Noe ha dit...

Gemma, impressionant la pinta que fan. Aquesta mateixa tarda em poso a fer-los amb els nens a veure com surten...
per cert: tens alguna recepta de crema pastissera per farcir-los? jajaja
merci per la teva feina i per compartir-la!

Sònia ha dit...

Hola a tots i totes, jo faig uns bunyols especials que tenen molt d´èxit!!Son de disseny tipus donut amb un forat al mig.El meu marit m´ajuda a fer-los.Jo faig la massa i ell fa el forat...Sabeu com el fa?? Bon profit!

Anònim ha dit...

Hola Gemma!!
Això del blog és tota una currada i a més ahir vaig fer els teus bunyols de vent i van quedar súper bé, tota la família en va menjar! Tot un èxit noia! Bé espero que t'animis a fer més recptes!
Mariia

Ester ha dit...

Bones Gemma!!

Sóc nova al teu blog i estic encantada,començaré amb el bunyols però no descar-t'ho provar diverses coses!!

Volia saber com fer-ho si vull fer el doble de bunyols ja que serem una quants!!! Poso directament el doble de les quantitats o seria millor fer-ho amb dues vegades?

Moltes gràcies, aahh per cert em dic Ester, i això del teu blog és una bojeria ja que no es compatible amb les dietes, jajaaj

una abraçada

lacuinadesempre.cat ha dit...

Fan bona pinta, si senyora.

Laura ha dit...

Per fi, m'he estrenat amb els bunyols amb la teva recepta. INfalible!!! si els vols veure http://www.courecoulants.blogspot.com.es/2012/03/bunyols-de-vent-amb-perfum-de.html

Gràcies Gemma!!!!!

Anònim ha dit...

Una petita cleca al primer comentari:
Si fas correccions ortogràfiques no cometis faltes!!!!!!
"empapats" com dis tu, en català diem "amarats", clar que poster en l'idioma de l'Empordà es diu diferent...

Anònim ha dit...

Gemma és la millor recepta de bunyols que he fet mai!

Alepsi ha dit...

Hola Gemma!

He arribat aquí per casualitat i... t'he copiat la recepta dels bunyols! Han quedat súper bons! Si vols veure-la, està aquí! :)

http://silviaslab.blogspot.com.es/2013/02/bunyols-de-vent-o-de-quaresma.html

Anònim ha dit...

Hola!
I no s´hi ha de posar llevadura?
Gracies:) ho probaré...

lacuinadesempre.cat ha dit...

A Sabadell ke diguin el que vulguin, pero aixo son bunyols de vent , no de quaresma. Veieu el Corpus del Patrimoni Culinari Catala. Bona feina, igualment

PEPA ha dit...

Estic molt contenta, perquè s'han inflat, era una frustració que mai em sortien bé MOLTES GRÀCIES.

PEPA

dj yan ha dit...

moltes gracies me as fet aprobar catal per possar esta receta en una feina

Unknown ha dit...

Hola Gemma!!!
Avui he intentat fer els teus bunyols..... i NO s han inflat(-1) de gust bonissim... k puc fer , de k es culpa . Agrairia resposta pq els vull totnar a probar.
Felicitats!!
Felicitats!!