dimecres, d’agost 13, 2008

Vacances II: Gastronomia Dolça

Aquestes vacances, no tot han estat escalades, excursions i vies ferrades, eh? També hem dedicat temps al turisme gastronòmic com a premi a tants esforços i sacrificis, je je je!

Hem xafardejat pastisseries i forns de pa, hem preguntat les receptes dels pastissos, hem tastat els dolços típics de cada poble, hem menjat gelats de nous sabors, hem investigat sobre ingredients i costums d’allà... i, sobretot, hem gaudit moltíssim fent tot aquest treball de camp!

La gent flipava mentre fotografiava de genolls un aparador o preguntava si el “lievito” (llevat) de la recepta era fresc o sec. Llavors havia d’explicar amb els meus italià o francès macarrònics que sóc una aficionada a la pastisseria casolana i que tot això m’interessa molt... Per sort, tothom va ser molt amable i van tenir molta paciència amb aquesta turista preguntona ;)

De les Dolomites, el que em va sorprendre més és comprovar que la gastronomia dolça és més propera a l’austríaca que no pas a la italiana. A part dels excel·lents gelats i les clàssiques panna cottes, la majoria de pastissos són nord europeus: strudels, tartes Sacher, tartes Selva Negra, crostates de fruites del bosc... això sí, tots boníssims i molt calòrics! Tot i que el que ens va entusiasmar de veritat és autènticament italià: les focaccies, en totes les seves varietats. N'hi havia farcides de ricotta, de ceba, de pernil dolç, d’espàrrecs verds, d’espinacs, de tomàquet, d’olives... per mi, molt millor que les pizzes!

A l’Ariège vam trobar-hi les típiques receptes dels Pirineus francesos, més conegudes per nosaltres, com ara les croustades, els gateaux de poma, el pa a la broche, les tartes de myrtilles, les canneles i, evidentment, les típiques creps.

Tot i que no vam poder fer fotos de tot, us en poso unes quantes per tal de fer-vos venir una mica de salivera...

Strudel di mele (poma), deliciós, el millor que he tastat mai! Tant el farcit com la pasta eren boníssims i l’endemà la massa de fora seguia igual de tendre i cruixent...


Crostata di albicocca (albercoc), amb una massa molt semblant a la pasta sablée i una melmelada molt bona:


Tarta Sbrisolana, de mantega, ametlla i sucre, molt semblant a les pastes anomenades “belgues” de la pastisseria Genescà de Sabadell (a la foto, la pasta prima de l’esquerra):


Pastissets farcits de melmelada de nabius, de poma o de ricotta, tan bons que no en podies menjar només un! (a la foto, farcit de nabius):


Gelato di cannella e nocciola (avellana), les coses com siguin, els gelats italians són els millors :)


Sartorelli alle mandorle (ametlla), sorprenentment idèntics als nostres carquinyolis:


Gateaux aux noix, terriblement dolç i empalagós...


Unes cannelé, haig de reconèixer que prefereixo les nostres magdalenes!


Uns quants aparadors de forns i pastisseries: era impossible no parar-se al davant amb la boca oberta, no havia vist mai tantes varietats de pans...


I per acabar, els records que m’he endut d’allà: dos mini llibres de receptes que s’han de llegir amb lupa (fan 10cm de costat) i una col·lecció de postals amb receptes dels pastissos tradicionals:


Postals dolces de les Dolomites

Després de veure tot això, qui no s’apunta a una nova visita a les Dolomites?
Jo segur que repeteixo!

19 comentaris:

La cuina vermella ha dit...

Gemma, nosaltres venim amb tu però t'esperem fent un gelat i menjant aquestes suculències. Ostres quines ganes tenia de tornar-te a llegir.
Tres mil petons només per a tu!

mchesa ha dit...

Hola Gemma!
moltes gràcies per la teva visita al blog! acabo de descobrir el teu i és una passada!!! enhorabona!!!
si ho tens a bé, t'afegiré als links!
M'agrada molt la cuina i la cultura que l'envolta. Visitar els mercats, conèixer els pobles i costums a través de l'art de la cuina és una meravella!
una abraçada!!!

El cullerot Festuc ha dit...

Gemma, quines ganes que em venen de visitar les Dolomites!!! he alucinat amb els aparadors de les fleques...quantes varietats de pans!!! i tot tan ben posat...que et deuen venir unes ganes de comprar....I les postres que has posat fan una pinta increible!!!! Ja vec que us ho vau passar d'allò més bé!!!
Petunets,
Eva.

Anònim ha dit...

Hola Gemma! Ja veig que has tingut unes bones fonts d'inspiració per poder continuar fent obres d'art! jejejeje
Benvinguda!

Glòria ha dit...

Gemma,

Ens apuntem a fer companyia als vermells. Mentres tu escales, nosaltres ens quedarem abaix saborejant un strudel i, si us heu deixat alguna cosa per tastar, no patiu, ho farem nosaltres i ja us ho explicarem!.

Ara toca posar en pràctica alguna cosa de les que t'hagin explicat!.

Fins aviat

gemma ha dit...

Quins pans! Jo no sóc de dolços però els pans...

Preparada per a la segona part de les vacances?!?!? Passeu-ho bé!

Pebbles ha dit...

Dons, jo m'apunto als pans i als dolços (inclosos els gelats), quines vacances més xules.
Com diu Glòria ara quedar esperar la pràctica...

Petonets!

Cuinagenerosa ha dit...

jo també m'apunto a l'excursió, tu escales, la glòria, la pebbles i la parella vermella mengen gelats i jo pedalo, i al vespre tastem totes aquestes delícies.
crec que la trobada de blocaires l'hauríem de desplaçar a les dolomites.

Anònim ha dit...

Gemma,quina passada!
A mi no m'estranya que hi vulguis tornar; m'estranya com no t'hi has volgut quedar! ;-)
Jo també vinc, però a fer companyia a la pebbles i als cuiners vermells, que tres persones menjant gelat mentre us esperen a vosaltres i al ciclista Manel es poden avorrir molt... (Defintivament, a l'Olleta anem fatal d'excuses darrerament!).

Bentornada a casa!

Massitet

xaro ha dit...

Jo també m'apunto amb els dels peus a terra!!!
Ja t'imagino bocabadada miran els aparadors..jejeje:)
Després de veure totes aquestes fotos, m'ha entrat una gana!!
Que vagi bé la segona part de les vacances.
Ptnts
Xaro

Núria ha dit...

Gemma quin selecció més estupenda!! PErò jo em quedo amb la copa de gelat...quina bona pinta!

Anònim ha dit...

mmmmmmm, que bo tot!!!!

Quina vacances i quina enveja! ara a veure que ens ensenyes a fer pq tens feina, ehh!!

ANNA DE LA VILA

Gemma ha dit...

Parella Vermella, je je je, no s'hi val menjar un pastís d'aquests sense haver-se'l guanyat abans, eh? Sempre es pot fer una caminadeta més fàcil per obrir la gana...

Gatta, encantada que em posis als teus links! A mi tambe m'agrada voltar món i descobrir noves cultures gastronòmiques... genial!

Eva, hi havia cada aparador per caure de cul! I unes olors... mmm...

Xènia, no sé pas si sabré fer aquests pastissos... De fet, l'strudel és un dels que tinc pendents des de fa molt temps, però com que la massa és tan complicada.... A veure si m'hi poso!

Glòria, et dic el mateix que la parella vermella: una excursió i un pastís de premi :)
Tinc moltes receptes noves, segur que alguna la poso en pràctica!

Gemma, amb la passió que tens pel pa, tu hauries flipat! Tenen tantes varietats de pa... n'hauries pogut tastar un de diferent cada dia i encara t'hauria faltat temps :)

Pebbles, quina colla d'apalancats... :)
Em sembla que després de les trobades al museu Egipci i a l'Alícia, proposaré una trobada de caminar... je je je, a veure qui s'apunta! :)

Molt bé Manel, així m'agrada! Fent un dels colls de les Dolomítes et guanyes una bona copa de gelat de premi :)
Seria genial fer la trobada a les Dolomites!

Massitet, jo proposo una altra cosa: una visita a can Sandro Desii i tastar l'espectacular gelat "sobao pasiego amb orujo de Liébana", que només el nom ja sona deliciós!

Xaro, feia riure fotografiant aparadors: de genolls, tapant amb el cos el reflex del vidre, fent 3 fotos seguides per poder fer la panoràmica... La gent em mirava pensant "pobra noia, sembla que no hagi sortit mai de casa..." Je je je!

Snur, en això coincidim, jo també prefereixo els gelats! Sobretot a l'estiu i amb aquesta calor... i si són italians, molt millor :)

Anna de la Vila, com van els preparatius? ;)
Fins el setmebre m'agafo vacances de la cuina, però a partir de llavors, penso posar en pràctica alguna de les receptes que m'he endut d'allà... seguríssim!

Marisabel ha dit...

Quina varietat de dolços, no soc dels molt empalagosos i del cannelles tampoc, sempre havia ansiat menjar un i quan ho vaig fer, va ser una desillusió. Eso si els pans devia ser una maravella de espectacle, veure tanta varietat.
Benvinguda

Elena ha dit...

ai nena a aquestes hores veig aquestes meravelles mira tu que m´agrada viatjar però lo que mes el els postres típics de allà on vaig,,ara a fer-ne tu una de aquestes i yo aquí per copiar-la,jejej,un petonet guapa.

enric ha dit...

Quina colla, tots plegats (menys en Manel, està clar): Tots a endrapar, vinga!, mentre la pobra Gemma s’enfila per les parets com una sargantana i en Manel pedala que pedala, oi?...

Jo ja us imagino: els uns, menjant cannelés, gelattis, crostatas…, els altres no sabent quin pa triar i tots, això sí, mirant cap amunt amb la boca ben plena i dient: “Vigila Gebba, bo caiguis!!! “ “Bo coguis tan Baneeeeel!”

Bones vacances, buapíssima! :))

Gemma ha dit...

Rosalisabel, a mi em va passar el mateix amb les cannelé... em pensava que serien com una magdalena però quina decepció :( Llàstima, perquè de forma són molt boniques!

Elena, descobrir els plats típics del país on vas també és una manera de conèixer millor el país... i molt bona, a més ;)

Enric, són tota una colla de ganduls! ;)
Tot i que no tinc molt clar a quin grup t'apuntes tu... je je je...
Bones vacances tu també i bones festes de Badalona!

la divina ha dit...

Mmmmm! L'strudel, la crostata, el gelat (estic d'acord amb tu, l'italià és el millor del món)... M'has fet venir moltes ganes de tornar a Itàlia! Per sort, la primera setmana de setembre hi anirem a passar uns dies. A veure si també faig fotos de les delícies que em donen a tastar per allí :)

Gemma ha dit...

Ei divina, els gelats són boníssims! Quina enveja poder anar-hi el setembre... ja explicaràs les delícies que tastaràs, eh?